Nieuwsbrieven maken

In 5 stappen naar een top nieuwsbrief

Je denkt misschien: Moet ik nou écht nieuwsbrieven maken?

Ik heb al genoeg aan m’n hoofd! Spoiler: JA!  

Een nieuwsbrief is een van de makkelijkste manieren om in contact te blijven met je klanten.   

Je komt direct in hun inbox en je laat je zien dat je actief, betrouwbaar en authentiek bent.   

Het is makkelijker én leuker dan je denkt, je communiceert namelijk rechtstreeks met je doelgroep.  

Zelfs als je nog steeds met twee vingers typt.   

In dit blog leg ik je stap voor stap uit hoe je zonder stress een knallende nieuwsbrief maakt.   

Let’s go! 🚀 

Stap 1: Kies je gereedschap

Begin met een gebruiksvriendelijk mailprogramma zoals:  

  • MailerLite   
  • MailChimp  

Deze tools hebben kant-en-klare templates en hebben een gratis versie. 

Stap 2: Verzamel mailadressen

Geen nieuwsbrieven zonder een verzendlijst.  
Zo verzamel je (met toestemming) emailadressen van je doelgroep:  

  • Zet een aanmeldformulier op je website   
  • Beloof iets leuks in ruil voor een mailadres (kortingscode of handige tip)    
  • Deel de aanmeldlink & weggever op social media: Meld je nu aan en ontvang 5% korting   
  • Voeg een linkje toe bij het betaalproces: ‘ja ik wil graag op de hoogte blijven’   
  • Start met de data die je al hebt van klanten en vraag of zij zich willen aanmelden voor de nieuwsbrief  

Stap 3: Bedenk wat je gaat vertellen

Leuk dit allemaal, maar wat moet je in hemelsnaam gaan schrijven? 
Ik help je op weg. Jij kent (als het goed is) je doelgroep als geen ander.  
Wat vinden zij interessant om te lezen?   

  1. Kies één hoofdonderwerp per nieuwsbrief (anders wordt het een rommeltje)  
  1. Schrijf zoals je praat (doe niet te moeilijk!)  
  1. Hou het kort (niemand heeft tijd voor een roman)  

Dit vinden je lezers écht interessant:  

  • Behind the scenes 
  • Tips & trucs  
  • Los een probleem op waar je klanten tegenaan lopen  
  • Maak een how-to guide  
  • Nieuwtjes & updates  
  • Deel de laatste ontwikkelingen in jouw vakgebied  (hiermee straal je autoriteit uit)

Stap 4: Van start!

Nu je een mailprogramma, emailadressen en onderwerp hebt is het tijd om van start te gaan. 
Kies een template dat bij jouw bedrijf past en typen maar.   

Maak het jezelf niet te moeilijk, begin gewoon en dan komt het vanzelf. 
Vandaag niet? Morgen nog een keer. Het hoef niet in een keer perfect te zijn.  
Rome is ook niet in één dag gebouwd.   

  • Zorg voor een pakkende onderwerpsregel zodat mensen jouw mail ook daadwerkelijk openen  
    “Onze maandelijkse nieuwsbrief – februari” (Saai!)  
    “5 marketingtips die je omzet direct boosten 🚀”  
  • Gebruik korte zinnen, veel witruimte en alinea’s.   
  • Voeg één duidelijke actieknop toe (bijvoorbeeld: “Bekijk de aanbieding”)  

Stap 5: Test en verstuur

  • Stuur eerst een test naar jezelf  
  • Check of alle links werken  
  • Kijk hoe je mail eruitziet op je telefoon  

SEND! 

En nu?

Je weet nu precies hoe je moet beginnen met je nieuwsbrief. 
Het lijkt misschien veel werk, maar als je eenmaal bezig bent, valt het reuze mee.

Toch wat hulp nodig? Ik help je graag op weg.